Steinhausen, Hans-Christoph. (1990) Diagnose und Klassifikation im Spannungsfeld von Beschreibung und Interpretation. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 39 (7). pp. 255-260.
Full text not available from this repository.
Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A5838988
Downloads: Statistics Overview
Abstract
Es werden einleitend die grundlegenden Begriffe der medizinischen und speziell der psychiatrischen Klassifikation erörtert. Sodann wird in einer geschichtlichen Darstellung den ersten Klassifikationsansätzen in der deutschsprachigen Literatur der Kinder- und Jugendpsychiatrie bei Tramer, Stutte und Lutz nachgegangen. Im Zentrum der Abhandlung steht die Diskussion aktueller Klassifikationssysteme. Dabei werden die Schwächen der ICD-9 und die darauf aufbauenden Verbesserungen dargestellt, die teilweise in das DSM-III-R und die geplante ICD-10 eingegangen sind. Dieser Darstellung schließen sich Überlegungen über die empirische Begründung kinder- und jugendpsychiatrischer Diagnosen und zur Kritik an psychiatrischen Klassifikationsansätzen an.
Basic terms of medical and psychiatric classification are outlined in the introduction. This is followed by an historical sketch of German publications of early classification systems of child and adolescent psychiatry as found in the work of Tramer, Stutte, and Lutz. The main section deals with current classification systems. Deficits of the ICD-9 and recent improvements in the DSM-III-R and the ICD-10 are discussed. The paper concludes with considerations regarding the empirical foundation of child and adolescent psychiatric disorders and with criticism of psychiatric classification in general.
Basic terms of medical and psychiatric classification are outlined in the introduction. This is followed by an historical sketch of German publications of early classification systems of child and adolescent psychiatry as found in the work of Tramer, Stutte, and Lutz. The main section deals with current classification systems. Deficits of the ICD-9 and recent improvements in the DSM-III-R and the ICD-10 are discussed. The paper concludes with considerations regarding the empirical foundation of child and adolescent psychiatric disorders and with criticism of psychiatric classification in general.
Faculties and Departments: | 07 Faculty of Psychology > Departement Psychologie > Ehemalige Einheiten Psychologie > Clinical Child and Adolescent Psychology (Schneider) |
---|---|
UniBasel Contributors: | Steinhausen, Hans-Christoph |
Item Type: | Article, refereed |
Article Subtype: | Book Review |
Publisher: | Vandenhoeck und Ruprecht |
ISSN: | 0032-7034 |
e-ISSN: | 2196-8225 |
Note: | Note: Englischer Titel: Diagnosis and classification in the tension field between description and interpretation -- Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal item |
Related URLs: | |
Identification Number: |
|
Last Modified: | 17 Nov 2017 07:39 |
Deposited On: | 14 Sep 2012 06:56 |
Repository Staff Only: item control page