Gerlach, Erin and Leyener, Sara and Herrmann, Christian. (2014) "Denn wir wissen nicht, was wir messen?" Zur Frage der Output-Diagnostik im Sportunterricht mit Hilfe von motorischen Tests. Sportunterricht, 63 (7). pp. 194-200.
Full text not available from this repository.
Official URL: https://edoc.unibas.ch/66598/
Downloads: Statistics Overview
Abstract
Der vorliegende Beitrag setzt am Themenheft der Zeitschrift sportunterricht zum Thema "Motorische Tests im Sportunterricht" (Heft 08/2012) an und diskutiert die aktuellen Entwicklungen beim Einsatz motorischer Fähigkeitstests im Sportunterricht. Dabei wird noch einmal der Auftrag der Sportministerkonferenz dargestellt und der Prozess nachgezeichnet, die zur Entwicklung des Deutschen Motorik-Tests (DMT) geführt haben. Anhand eines Vergleichs von kompetenzorientierten Ansätzen mit fähigkeitsorientierten Ansätzen aus der Motorikforschung werden grundsätzliche Unterschiede in Bezug auf fünf Punkte deutlich gemacht: 1. Theoretische Verankerung, 2. Konstrukt, 3. Curriculare und inhaltliche Validität, 4. Normenfrage und 5. Statistische Modellie-rung. Der Beitrag lädt explizit zu kritischen Stellungnahmen ein. Verf.-Referat.
['The authors use the thematic issue of this journal, "Motor Tests in Physical Education" (August 2012), as a base and criticize cur-rent developments when motor ability tests are applied in Physical Education. Thereby they present the assignment of the sport secretaries' conference again and reconstruct the process leading to the development of the German Motor Test (DMT). Com-paring concepts oriented toward competency and ability within motor research, the authors clarify fundamental differences referring to five topics: 1. Theoretical foundations; 2. Construct; 3. Curricular and content validity; 4. The question of standardiza-tion; 5. Statistical Modeling. The authors explicitly ask for critical feedback.
['The authors use the thematic issue of this journal, "Motor Tests in Physical Education" (August 2012), as a base and criticize cur-rent developments when motor ability tests are applied in Physical Education. Thereby they present the assignment of the sport secretaries' conference again and reconstruct the process leading to the development of the German Motor Test (DMT). Com-paring concepts oriented toward competency and ability within motor research, the authors clarify fundamental differences referring to five topics: 1. Theoretical foundations; 2. Construct; 3. Curricular and content validity; 4. The question of standardiza-tion; 5. Statistical Modeling. The authors explicitly ask for critical feedback.
Faculties and Departments: | 03 Faculty of Medicine > Departement Sport, Bewegung und Gesundheit > Bereich Sportwissenschaft > Sportwissenschaften (Pühse) |
---|---|
UniBasel Contributors: | Herrmann, Christian and Gerlach, Erin |
Item Type: | Article |
Article Subtype: | Research Article |
Publisher: | Karl Hofmann |
ISSN: | 0342-2402 |
Note: | Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article |
Related URLs: | |
Last Modified: | 13 Aug 2020 13:26 |
Deposited On: | 13 Aug 2020 13:26 |
Repository Staff Only: item control page