Walker, Simone. Effekte des "Team Building Through Physical Challenges" Ansatzes auf das Selbstkonzept, die Sportmotivation und die Erfüllung psychologischer Basisbedürfnisse bei Schülern des obligatorischen Sportunterrichts der Sekundarstufe I. 2018, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Medicine.
Full text not available from this repository.
Official URL: https://edoc.unibas.ch/64829/
Downloads: Statistics Overview
Abstract
Hintergrund. Sportlehrpersonen sind stets bemüht, den Prozess der Persönlichkeits-entwicklung der Schüler und Schülerinnen positiv zu beeinflussen. Mit dem "Team Building Through Physical Challenges" Ansatz von Glover und Midura (TBPC; 1992) werden die drei grundlegenden psychologischen Bedürfnisse Autonomie, Kompetenz und soziale Eingebundenheit berücksichtigt. Die Befriedigung dieser Bedürfnisse braucht es um gemäss der Selbstbestimmungstheorie von Deci und Ryan (1985, 2000), selbstbestimmte Motivation und situationales Interesse entwickeln zu können.
Methode. 360 Schüler und Schülerinnen (SuS) aus der 7. Schulstufe wurden in die quasi-experimentelle Studie eingeschlossen. Davon waren 12 Klassen (240 SuS) der Interventionsgruppe (IG) und 9 Klassen (120 SuS) der Kontrollgruppe (KG) via Auslosung zugeteilt worden. Die IG führte während 14 Wochen 10 bis 12 Durchführungen des TBPC-Programms im obligatorischen Sportunterricht durch, während die KG normalen Sportunterricht erhielt. Zu Beginn und am Ende der Intervention wurde durch die IG und KG ein Fragebogen zum ausserschulischen Sportengagement, zur Sportmotivation, zur Selbstwahrnehmung im Sportunterricht und zur Selbsteinschätzung ausgefällt.
Ergebnisse. Mit dem TBPC-Programm, bestehend aus 2 Spielformen, 3 ziel- und 7 aufgabenorientierten Übungsformen konnten keine signifikanten Effekte zwischen IG und KG über eine Zeitdauer von 14 Wochen aufgezeigt werden. In keiner Subskala der Motivationsmodi, der drei psychologischen Basisbedürfnissen und des Selbstkonzepts konnten signifikante Verbesserungen in der IG gegenüber der KG festgestellt werden.
Schlussfolgerungen. Die Ursachen für diese Ergebnisse könnten zu wenige Durchführungen und zu kurze durchschnittliche Spiel- und Übungszeiten von 15 Minuten sein. Der Fragebogen von sechs Seiten war vielleicht für 13-jährige Jugendliche zu lange und die Itemsformulierungen für Schüler und Schülerinnen mit schlechten Deutschkenntnissen zu komplex.
----------------
English Abstract:
----------------
Background. Sports instructors always strive to positively influence personality development in students. The "Team Building Through Physical Challenges" approach by Glover and Midura (TBPC; 1992) account for the three fundamental psychological needs: autonomy, competence, and relatedness. Satisfying these needs is a necessity to develop intrinsic motivation and situational interest. – as claimed by Deci and Ryan’s (1985, 2000) Self-Determination Theory.
Methods. 360 Grade 7 students participated in this quasi-experimental study. Cohorts were randomly assigned to the treatment group (12 cohorts, 240 students) and the control group (9 cohorts, 120 students). The treatment group (TG) participated in a TBPC-program for a duration of 14 weeks with 10 to 12 performances; the control group (CG) continued taking part in scheduled physical education according to the school curriculum. At the beginning and at the end of the intervention, the TG and CG completed a questionnaire regarding out-of-school sports activities, motivation in sports, self-perception in physical education, and self-conception.
Results. The TBPC-program which consisted of 2 games, 3 target-oriented and 7 task-oriented exercises, revealed no significant effect between the CG and TG across 14 weeks. There was no significant improvement between the TG and the CG in the subscales of the motivation modes, the psychological basic needs, and the self-conception.
Conclusion. Potential causes for these results could lie in too small a number of implementations and too little average exercises and game time of only 15 minutes. Further, the questionnaire of six pages was probably too long for teenagers 13 years of age and the phrasing of items might have been too complex for students with poor German skills.
Methode. 360 Schüler und Schülerinnen (SuS) aus der 7. Schulstufe wurden in die quasi-experimentelle Studie eingeschlossen. Davon waren 12 Klassen (240 SuS) der Interventionsgruppe (IG) und 9 Klassen (120 SuS) der Kontrollgruppe (KG) via Auslosung zugeteilt worden. Die IG führte während 14 Wochen 10 bis 12 Durchführungen des TBPC-Programms im obligatorischen Sportunterricht durch, während die KG normalen Sportunterricht erhielt. Zu Beginn und am Ende der Intervention wurde durch die IG und KG ein Fragebogen zum ausserschulischen Sportengagement, zur Sportmotivation, zur Selbstwahrnehmung im Sportunterricht und zur Selbsteinschätzung ausgefällt.
Ergebnisse. Mit dem TBPC-Programm, bestehend aus 2 Spielformen, 3 ziel- und 7 aufgabenorientierten Übungsformen konnten keine signifikanten Effekte zwischen IG und KG über eine Zeitdauer von 14 Wochen aufgezeigt werden. In keiner Subskala der Motivationsmodi, der drei psychologischen Basisbedürfnissen und des Selbstkonzepts konnten signifikante Verbesserungen in der IG gegenüber der KG festgestellt werden.
Schlussfolgerungen. Die Ursachen für diese Ergebnisse könnten zu wenige Durchführungen und zu kurze durchschnittliche Spiel- und Übungszeiten von 15 Minuten sein. Der Fragebogen von sechs Seiten war vielleicht für 13-jährige Jugendliche zu lange und die Itemsformulierungen für Schüler und Schülerinnen mit schlechten Deutschkenntnissen zu komplex.
----------------
English Abstract:
----------------
Background. Sports instructors always strive to positively influence personality development in students. The "Team Building Through Physical Challenges" approach by Glover and Midura (TBPC; 1992) account for the three fundamental psychological needs: autonomy, competence, and relatedness. Satisfying these needs is a necessity to develop intrinsic motivation and situational interest. – as claimed by Deci and Ryan’s (1985, 2000) Self-Determination Theory.
Methods. 360 Grade 7 students participated in this quasi-experimental study. Cohorts were randomly assigned to the treatment group (12 cohorts, 240 students) and the control group (9 cohorts, 120 students). The treatment group (TG) participated in a TBPC-program for a duration of 14 weeks with 10 to 12 performances; the control group (CG) continued taking part in scheduled physical education according to the school curriculum. At the beginning and at the end of the intervention, the TG and CG completed a questionnaire regarding out-of-school sports activities, motivation in sports, self-perception in physical education, and self-conception.
Results. The TBPC-program which consisted of 2 games, 3 target-oriented and 7 task-oriented exercises, revealed no significant effect between the CG and TG across 14 weeks. There was no significant improvement between the TG and the CG in the subscales of the motivation modes, the psychological basic needs, and the self-conception.
Conclusion. Potential causes for these results could lie in too small a number of implementations and too little average exercises and game time of only 15 minutes. Further, the questionnaire of six pages was probably too long for teenagers 13 years of age and the phrasing of items might have been too complex for students with poor German skills.
Advisors: | Gerber, Markus |
---|---|
Committee Members: | Herrmann, Christian |
Faculties and Departments: | 03 Faculty of Medicine > Departement Sport, Bewegung und Gesundheit > Bereich Sportwissenschaft > Sport und psychosoziale Gesundheit (Gerber) |
UniBasel Contributors: | Gerber, Markus and Herrmann, Christian |
Item Type: | Thesis |
Thesis Subtype: | Master Thesis |
Thesis no: | UNSPECIFIED |
Thesis status: | Complete |
Last Modified: | 21 Nov 2024 13:00 |
Deposited On: | 26 Jun 2018 11:02 |
Repository Staff Only: item control page