edoc

Motorische Basiskompetenzen in der Grundschule. Pädagogische Zielentscheidung und Aufgabenentwicklung

Herrmann, Christian and Gerlach, Erin. (2014) Motorische Basiskompetenzen in der Grundschule. Pädagogische Zielentscheidung und Aufgabenentwicklung. Sportunterricht, 63 (11). pp. 322-328.

Full text not available from this repository.

Official URL: https://edoc.unibas.ch/66597/

Downloads: Statistics Overview

Abstract

In der Diskussion um Standards und Kompetenzen werden Kompetenztestaufgaben gefordert, um Lernergeb-nisse von Sportunterricht valide zu erfassen. Hierfür wurde die MOBAK-7 Testbatterie entwickelt, welche moto-rische Basiskompetenzen in der ersten Grundschulklasse erhebt. Die Testdurchführung erfolgt mittels unterrichts-naher Testaufgaben, welche die Kompetenzbereiche " Sich-Bewegen " und " Etwas-Bewegen " abdecken. Neben der Evaluation des Sportunterrichts lassen sich daraus für die Unterrichtspraxis individualisierte Aussagen zum Förder-bedarf von Schülern ableiten.
In the disussion of standards and competences, tasks to evaluate competence are necessary to enable valid testing of learning outcomes in physical education. Therefore, the MOBAK-1 test battery was developed to test the basic motor competences of first grade pupils. The testing involves curriculum-based tasks covering two areas of competence: "self movement" and "object movement". In addition to evaluating physical education, the test allows teaching to be adapted based on individual evaluations of pupils.
Faculties and Departments:03 Faculty of Medicine > Departement Sport, Bewegung und Gesundheit > Bereich Sportwissenschaft > Sportwissenschaften (Pühse)
UniBasel Contributors:Herrmann, Christian and Gerlach, Erin
Item Type:Article
Article Subtype:Research Article
Publisher:Karl Hofmann
ISSN:0342-2402
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
Related URLs:
Last Modified:13 Aug 2020 13:18
Deposited On:13 Aug 2020 13:18

Repository Staff Only: item control page