edoc

"Wie misst man guten Sportunterricht?" - Erfassung der Dimensionen von Unterrichtsqualität im Schulfach Sport

Herrmann, Christian and Seiler, Sara and Pühse, Uwe and Gerlach, Erin. (2015) "Wie misst man guten Sportunterricht?" - Erfassung der Dimensionen von Unterrichtsqualität im Schulfach Sport. Zeitschrift für Sportpädagogische Forschung, 3 (1). pp. 5-26.

Full text not available from this repository.

Official URL: https://edoc.unibas.ch/66580/

Downloads: Statistics Overview

Abstract

Die Unterrichtsqualität nimmt für den Lernerfolg von Schülern einen zentralen Stellenwert ein (Hattie, 2008). Während für die Kernfächer bereits validierte Erhebungsinstrumente vorliegen, steht dies für das Fach Sport noch aus. Im vorliegenden Beitrag werden etablierte Fragebogeninventare aus den Kernfächern zur Erfassung der Unterrichtsdimensionen Klassenführung und Schülerorientierung auf das Fach Sport angepasst und empirisch geprüft. Die Testbatterie umfasst acht Merkmale guten Unterrichts, welche die beiden Unterrichtsdimensionen adäquat abbilden. Die Konstruktvalidität und die psychometrische Qualitätskriterien können über explorative und konfirmatorische Faktorenanalyse bestätigt werden. Mit dieser entwickelten Testbatterie kann die Unterrichtsqualität aus Schülersicht ökonomisch und valide erfasst werden.
High quality teaching is a vital component for the successful learning of students (Hattie, 2008). Validated measurement instruments for the core subject areas of teaching already exists, however this is not the case for Physical Education (PE). In this article, the established and validated instruments of the core subjects are adjusted to better suit Physical Education and they are then empirically tested. The validated instruments have been shown to effectively capture two teaching dimensions; classroom management and student orientation. The test battery for validating a PE-specific measurement instruments consists of eight characteristics of qualitative teaching, which encompass the two teaching dimensions adequately. The construct validity and psychometric quality criteria were confirmed using exploratory and confirmatory factor analyses. The resultant test battery is valid and reliable in measuring teaching quality from the student’s perspective.
Faculties and Departments:03 Faculty of Medicine > Departement Sport, Bewegung und Gesundheit > Bereich Sportwissenschaft > Sportwissenschaften (Pühse)
UniBasel Contributors:Herrmann, Christian and Pühse, Uwe and Gerlach, Erin
Item Type:Article, refereed
Article Subtype:Research Article
Publisher:Meyer & Meyer
ISSN:2196-5218
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
Related URLs:
Last Modified:13 Aug 2020 11:53
Deposited On:13 Aug 2020 11:53

Repository Staff Only: item control page