edoc

Items where Division is "04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Ehemalige Einheiten Gesellschaftswissenschaften > Bildungssoziologie (Imdorf)"

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Date | Item Type | Creators | Refereed
Jump to: B | C | H | I | K | L | M | R | S | W
Number of items at this level: 91.

B

Bieri, Franziska and Imdorf, Christian and Stoilova, Ruminana and Boyadjieva, Pepka. (2016) The Bulgarian Educational System and Gender Segregation in the Labour Market. European Societies, 18 (2). pp. 158-179.

Buchmann, Marlis and Kriesi, Irene and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Basler, Ariane. (2016) Differentiation in secondary education and inequality in educational opportunities: The case of Switzerland. In: Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison. Cheltenham, pp. 111-128.

Berner, Esther and Gonon, Philipp and Imdorf, Christian. (2015) The Genesis of Vocational Education in Switzerland from the Perspective of Justification Theory: On the Development of a Dual Vocational Education Model in the Cantons of Geneva and Lucerne. In: History of Vocational Education and Training in Europe. Cases, Concepts, and Challenges. Bern, pp. 45-66.

Bieri, Franziska. (2015) [Book Review] Diamonds by Ian Smillie. Malden MA: Polity Press, 2014. The Journal of Development Studies, 51 (6). pp. 762-763.

Bieri, Franziska and Valev, Neven T.. (2015) Giving in Bulgaria: A Nonprofit Sector in Transition. In: The Palgrave Handbook of Global Philanthropy. Basingstoke, pp. 118-136.

Bieri, Franziska and Waddell, Steve. (2012) How Trust Shapes Global Action Networks: Evidence from the Kimberley Process.

Bieri, Franziska. (2012) Corporate Social Responsibility. In: The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Globalization. Hoboken, NJ, p. 4.

Buchholz, Sandra and Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra and Blossfeld, Hans-Peter. (2012) Sind leistungsschwache Jugendliche tatsächlich nicht ausbildungsfähig? : eine Längsschnittanalyse zur beruflichen Qualifizierung von Jugendlichen mit geringen kognitiven Kompetenzen im Nachbarland Schweiz. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 64 , Nr. 4. pp. 701-727.

Bieri, Franziska and Boli, John. (2011) Trading Diamonds Responsibly: Institutional Explanations for Corporate Social Responsibility. Sociological Forum, 26 (3). pp. 501-526.

Bieri, Franziska. (2010) From Blood Diamonds to the Kimberley Process. How NGOs Cleaned Up The Global Diamond Industry. Farnham, Surrey.

Bieri, Franziska. (2010) The Roles of NGOs in the Kimberley Process. Globality Studies Journal, 20. pp. 1-58.

Bieri, Franziska. (2009) The Quest for Regulating the Global Diamond Trade. International Catalan Institute for Peace Working Paper Series, (5).

C

Cortesi, Sasha. La formation en école à plein temps du secondaire II en Suisse : hétérogénéité institutionnelle et traditions de formation. 2017, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences.

Cortesi, Sasha and Imdorf, Christian. (2013) Le certificat fédéral de capacité en Suisse - Quelles significations sociales pour un diplôme hétérogène? = The Federal Diploma of Vocational Education and Training in Switzerland – Social significance of a heterogeneous certificate. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Hors-série no. 4. pp. 91-108.

H

Hupka-Brunner, Sandra and Imdorf, Christian and Grunder, Hans-Ulrich and Bergman, Manfred Max. (2015) Zur Einführung : der Qualitätsdiskurs im Bildungsbereich : eine kritische Bestandsaufnahme. In: Qualität in der Bildung. Bad Heilbrunn, pp. 7-12.

Haeberlin, Urs and Imdorf, Christian and Kronig, Winfried. (2005) Verzerrte Chancen auf dem Lehrstellenmarkt : Untersuchungen zu Benachteiligungen von ausländischen und von weiblichen Jugendlichen bei der Suche nach beruflichen Ausbildungsplätzen in der Schweiz. Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 51, H. 1. pp. 116-134.

I

Imdorf, Christian. (2020) Bildung. In: Wörterbuch der Schweizer Sozialpolitik. Zürich, pp. 105-107.

Imdorf, Christian. (2020) Bildungspolitik. In: Wörterbuch der Schweizer Sozialpolitik. Zürich, pp. 112-114.

Imdorf, Christian. (2018) Rezension von: Aljets, Enno: Der Aufstieg der Empirischen Bildungsforschung. Ein Beitrag zur institutionalistischen Wissenschaftssoziologie. Soziologische Revue, 41 (1). pp. 133-137.

Imdorf, Christian. (2018) Sélection, discrimination et reproduction sociale par les entreprises formatrices. In: Enjeux de la formation professionnelle en Suisse. Le « modèle » suisse sous la loupe. Zürich, pp. 181-198.

Imdorf, Christian and Bieri, Franziska and Heiniger, Melina. (2018) Gender segregation in education and employment. The role of educational systems in Bulgaria and Switzerland. In: Inequalities and social (dis)integration: in search of togetherness. Jubilee Collection in Honour of Professor Rumiana Stoilova. Sofia, pp. 331-345.

Imdorf, Christian. (1 November 2017) Es braucht eine sozial innovative Berufsbildung. Skilled: das Magazin des Eidgenössischen Hochschulinstituts für Berufsbildung, (2). pp. 2-5. Zollikofen.

Imdorf, Christian. (2017) Diskriminierung in der beruflichen Bildung. In: Handbuch Diskriminierung. Wiesbaden, pp. 353-366.

Imdorf, Christian. (2017) Rezension von: Scherr, Albert / Janz, Caroline / Müller, Stefan: Diskriminierung in der beruflichen Bildung, Wie migrantische Jugendliche bei der Lehrstellenvergabe benachteiligt werden. Wiesbaden: Springer VS 2015. Erziehungswissenschaftliche Revue, 16 (5).

Imdorf, Christian. (2017) Understanding discrimination in hiring apprentices: how training companies use ethnicity to avoid organisational trouble. Journal of Vocational Education & Training, 69 (3). pp. 405-423.

Imdorf, Christian. (2017) « L’économie des conventions », courant important et méconnu de la nouvelle sociologie économique française : un panorama vu d’Allemagne. Statistique et société, 5 (2). pp. 29-32.

Imdorf, Christian and Helbling, Laura A. and Inui, Akio. (2017) Transition systems and non-standard employment in early career: comparing Japan and Switzerland. Journal of Education and Work, 30 (5). pp. 486-500.

Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Murdoch, Jake and Guégnard, Christine. (2017) Do vocational pathways improve higher education access for women and men from less privileged social backgrounds? A comparison of vocational tracks to higher education in France and Switzerland. Rassegna Italiana di Sociologia, Rivista trimestrale fondata da Camillo Pellizzi, LVIII (2/2017). pp. 283-314.

Imdorf, Christian. (2016) School-to-Work Transition Systems and Non-standard Employment in Early Career: Switzerland and Japan compared. Rikkyo Social Work Review, 36. pp. 85-91.

Imdorf, Christian and Berner, Esther and Gonon, Philipp. (2016) Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive. In: Die Organisation von Bildung. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung. Weinheim, pp. 186-207.

Imdorf, Christian and Hegna, Kristinn and Eberhard, Verena. (2016) Geschlechtersegregation im Bildungssystem – Welche Rolle spielt die Berufsbildung? Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 45 (2). pp. 23-27.

Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Guegnard, Christine and Murdoch, Jake. (2016) Erleichtern berufsfeldorientierte Mittelschulen den Hochschulzugang für Jugendliche aus hochschulbildungsfernen Milieus? Eine geschlechtersensible Analyse im französisch-schweizerischen Vergleich. In: Gender und Migration an Universitäten, Fachhochschulen und in der höheren Berufsbildung. Münster, pp. 20-52.

Imdorf, Christian. (15 September 2015) Mit 15 Jahren trifft man keine atypische Wahl. Diskriminierung in der Welt der beruflichen Ausbildung. kontakt.sev, Die Zeitung der Gewerkschaft des Verkehrspersonals Nr.15/15. pp. 6-7.

Imdorf, Christian. (2015) Ausländerdiskriminierung bei der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe : ein konventionensoziologisches Erklärungsmodell. In: Diskriminierung migrantischer Jugendlicher in der beruflichen Bildung : Stand der Forschung, Kontroversen, Forschungsbedarf. Weinheim, pp. 34-53.

Imdorf, Christian. (2015) Dif-Pradalier, M., & Zarka, Z. (2014). Redonner ses chances à l’apprentissage. Une comparaison France, Suisse, Italie. Pantin: CFTC. L’orientation scolaire et professionnelle, 44 (4). pp. 579-581.

Imdorf, Christian and Hegna, Kristinn and Eberhard, Verena and Doray, Pierre. (2015) Educational systems and gender segregation in education: a three country comparison of Germany, Norway and Canada. Comparative social research, 31. pp. 83-122.

Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra. (2015) Gender differences at labor market entry in Switzerland. In: Gender, Education and Employment: An International Comparison of School-to-Work Transitions. Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA, pp. 267-286.

Imdorf, Christian and Scherr, Albert. (2015) Chancengerechtigkeit und Diskriminierung beim Übertritt in die Berufsausbildung. Studien + Berichte, (37A). pp. 83-89.

Imdorf, Christian and Scherr, Albert. (2015) Egalité des chances et discrimination lors du passage vers la formation professionnelle. CDIP Etudes + rapports, (37B). pp. 82-88.

Imdorf, Christian and Seiterle, Nicolette. (2015) La formation professionnelle dans le cadre des réseaux d’entreprises formatrices comme aide à l’intégration des jeunes issus de l'immigration. In: Les inégalités scolaires en Suisse: école, société et politiques educatives. Bern, pp. 141-160.

Imdorf, Christian. (2014) Die Bedeutung von Schulqualifikationen, nationaler Herkunft und Geschlecht beim Übergang von der Schule in die betriebliche Berufsausbildung. In: Selektion in Schule und Arbeitsmarkt. Zürich, pp. 41-62.

Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Meyer, Thomas and Kamanzi, Canisius and Murdoch, Jake and Guégnard, Christine. (2014) Pathways enabling success for vulnerable immigrants in Switzerland, Canada and France. In: Réussite scolaire, réussite professionnelle, l'apport des données longitudinales : XXIes journées d’étude sur les données longitudinales dans l’analyse du marché du travail, Dijon, 19-20 juin 2014. Marseille, pp. 67-77.

Imdorf, Christian and Sacchi, Stefan and Wohlgemuth, Karin and Cortesi, Sasha and Schoch, Aline. (2014) How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology, 40 (2). pp. 551-572.

Imdorf, Christian. (2013) Lorsque les entreprises formatrices sélectionnent en fonction du genre. Le recrutement des apprenti(e)s dans le secteur de la réparation automobile en Suisse. Revue française de pédagogie, 183. pp. 59-70.

Imdorf, Christian. (2012) Wenn Ausbildungsbetriebe Geschlecht auswählen : geschlechtsspezifische Lehrlingsselektion am Beispiel des Autogewerbes. In: Bildung – Arbeit – Erwachsenwerden. Wiesbaden, pp. 243-264.

Imdorf, Christian. (2012) Wenn Lehrbetriebe Geschlecht auswählen. vpod Bildungspolitik, 175. pp. 18-20.

Imdorf, Christian. (2012) Zu jung oder zu alt für eine Lehre? : Altersdiskriminierung bei der Ausbildungsplatzvergabe. Zeitschrift für ArbeitsmarktForschung = Journal for labour market research, 45 (1). pp. 79-98.

Imdorf, Christian and Leemann, Regula Julia. (2012) New models of apprenticeship and equal employment opportunity : do training networks enhance fair hiring practices? Journal of vocational education & training, Vol. 64, H. 1. pp. 57-74.

Imdorf, Christian. (2011) Rechtfertigungsordnungen der schulischen Selektion : wie Schulen die Negativselektion von Migrantenkindern am Übergang in die Sekundarstufe legitimieren. In: Öffentliche Erziehung revisited : Erziehung, Politik und Gesellschaft im Diskurs. Wiesbaden, pp. 225-245.

Imdorf, Christian. (2011) Wie ‚ausländische’ Jugendliche bei der Ausbildungsplatzvergabe diskriminiert werden. Sozial Extra, 35 (11/12). pp. 48-51.

Imdorf, Christian and Leemann, Regula Julia. (2011) Ermöglicht die Flexibilisierung in der Berufsausbildung mehr Chancengerechtigkeit bei der Ausbildungsplatzvergabe? : Fallstudie eines Schweizer Ausbildungsverbundes. In: Qualifizierte Facharbeit im Spannungsfeld von Flexibilität und Stabilität. Wiesbaden, pp. 49-74.

Imdorf, Christian. (2010) Die Diskriminierung ‚ausländischer’ Jugendlicher bei der Lehrlingsauswahl. In: Diskriminierung. Wiesbaden, pp. 197-219.

Imdorf, Christian. (2010) Emotions in the hiring procedure : how ‘gut feelings’ rationalize personnel selection decisions. In: Emotionalizing organizations and organizing emotions. Houndmills, pp. 84-105.

Imdorf, Christian. (2010) Forschungsprojekt ‚Lehrlingsselektion in KMU’ : Methodenbericht. Basel.

Imdorf, Christian. (2010) Wie Ausbildungsbetriebe soziale Ungleichheit reproduzieren : der Ausschluss von Migrantenjugendlichen bei der Lehrlingsselektion. In: Bildungsungleichheit revisited. Wiesbaden, pp. 263-278.

Imdorf, Christian and Granato, Mona and Moreau, Gilles and Waardenburg, George. (2010) Vocational education and training in Switzerland, France, Germany - perspectives for sociological research. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 36, H. 1. pp. 5-10.

Imdorf, Christian. (2009) Die betriebliche Verwertung von Schulzeugnissen bei der Ausbildungsstellenvergabe. EP, Jg. 23, H. 4. pp. 392-409.

Imdorf, Christian. (2008) Migrantenjugendliche in der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe – auch ein Problem für Kommunen. In: Migrationsreport ... : Fakten - Analysen - Perspektiven. Frankfurt a.M., pp. 113-158.

Imdorf, Christian. (2007) Die relative Bedeutsamkeit von Schulqualifikationen bei der Lehrstellenvergabe in kleineren Betrieben. In: Übergänge im Bildungswesen. Münster, pp. 183-197.

Imdorf, Christian. (2007) Lehrlingsselektion in KMU. Diskussionsangebote für Berufsbildnerkurse (Modul Lehrlingsselektion). p. 4.

Imdorf, Christian. (2007) Lehrlingsselektion in KMU. Kurzbericht März 2007. p. 8.

Imdorf, Christian. (2007) Männliche Praxisassistenten: Ärzte und Zahnärzte fühlen sich bedroht. Schweizer Monatsschrift für Zahnmedizin, 117 (3). pp. 292-293.

Imdorf, Christian. (2007) Weshalb Lehrbetriebe keine «ausländischen Jugendlichen» ausbilden wollen. Tangram, 19 (5). pp. 32-35.

Imdorf, Christian. (2007) Weshalb ausländische Jugendliche besonders grosse Probleme haben, eine Lehrstelle zu finden. In: Auswählen und ausgewählt werden. Zürich, pp. 100-111.

Imdorf, Christian. (2005) Schulqualifikation und Berufsfindung : wie Geschlecht und nationale Herkunft den Übergang in die Berufsbildung strukturieren. Wiesbaden.

Imdorf, Christian. (2004) Geschlechtsspezifische Selektion bei der Ausbildungsplatzvergabe. In: Achtung Gender : Ausbildungsverhalten von Mädchen und jungen Frauen : Trends und Tipps. Dübendorf, pp. 99-112.

K

Kriesi, Irene and Imdorf, Christian. (2019) Gender Segregation in Education. In: Research Handbook on the Sociology of Education. Cheltenham, pp. 193-212.

Kamanzi, Pierre Canisius and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Murdoch, Jake. (2016) Parcours scolaires, accès aux études supérieures et mobilité sociale: comparaison entre la France, la Suisse et le Canada. In: Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE. Zürich, pp. 130-153.

Kamanzi, Pierre Canisius and Guégnard, Christine and Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Murdoch, Jake. (2014) Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada. Télescope, Vol. 20, H. 2. pp. 170-188.

L

Leeman, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2019) Das Potenzial der Soziologie der Konventionen für die Bildungsforschung. In: Bildung und Konventionen. Die "Economie des conventions" in der Bildungsforschung. Wiesbaden, pp. 3-45.

Leeman, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2019) Praktiken der Valorisierung in der Educational Governance. Zur Institutionalisierung der Schweizer Fachmittelschule in den 1970er Jahren. In: Bildung und Konventionen. Die "Economie des conventions" in der Bildungsforschung. Wiesbaden, pp. 427-459.

Leemann, Regula Julia and Da Rin, Sandra and Imdorf, Christian. (2016) Les réseaux d'entreprises formatrices : une nouvelle forme d'apprentissage en Suisse. Formation emploi, 133 (1). pp. 139-156.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian and Powell, Justin J. W. and Sertl, Michael. (2016) Die Organisation von Bildung aus soziologischer Perspektive. In: Die Organisation von Bildung. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung. Weinheim und Basel, pp. 9-24.

Leemann, Regula Julia and Da Rin, Sandra and Imdorf, Christian. (2015) Ausbildungsverbünde als Krisen-Bewältiger und krisenhafte Modelle in der dualen Berufsbildung. Analysen mit dem Instrumentarium der Soziologie der Konventionen. In: Routinen der Krise - Krise der Routinen. Verhandlungen des 37. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Trier 2014., 37. p. 12.

Leemann, Regula Julia and Da Rin, Sandra and Imdorf, Christian. (2015) Training networks in VET as innovative concepts - reasons and boundaries for training companies to participate. In: Crossing boundaries in vocational education and training: innovative concepts for the 21st century. Bremen, pp. 124-127.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2015) Ausbildungsverbünde als Organisationsnetzwerke. In: Organisationen und Konventionen : die Soziologie der Konventionen in der Organisationsforschung. Wiesbaden, pp. 137-161.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2015) Cooperative VET in Training Networks: Analysing the Free- Rider Problem in a Sociology-of-Conventions Perspective. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2 (4). pp. 284-307.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2015) Wechselnde betriebliche Lernorte in Ausbildungsverbünden. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 43 (1). pp. 22-26.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (10 January 2014) Lehrbetriebsverbünde. Warum ein Hoffnungsträger nicht abhebt. PANORAMA. Fachinformationen für Berufsbildung, Berufsberatung und Arbeitsmarkt, 5. online.

Leemann, Regula Julia and Sagelsdorff, Rebekka. (2014) Der Erwerb von Schlüsselkompetenzen in Ausbildungsverbünden: Chance oder Risiko für Jugendliche aus bildungsfernen Herkunftsmilieus? Sozialer Fortschritt, Jg. 63, H. 4-5. pp. 107-117.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian and Gonon, Philipp and Rosenmund, Moritz. (2013) Einführung zum Schwerpunktheft (Change and reforms in educational systems and organizations). Swiss journal of sociology, Vol. 39, H. 2. pp. 177-185.

Lendaro, Annalisa and Imdorf, Christian. (2012) The use of ethnicity in recruiting domestic labour : a case study on French placement agencies in the care sector. Employee relations, Vol. 34, H. 6. pp. 613-627.

Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2011) Zum Zusammenhang von Geschlechterungleichheiten in Bildung, Beruf und Karriere : ein Ausblick. In: Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten. Wiesbaden, pp. 417-440.

M

Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Imdorf, Christian and Koomen, Maarten. (2017) Les parcours scolaires vers l’enseignement postsecondaire au prisme de la mobilité sociale et du genre en France et en Suisse. In: L’envers du décor. Massification de l’enseignement supérieur et justice sociale. Québec, pp. 113-134.

Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Kamanzi, Canisius and Meyer, Thomas. (2017) Pathways fostering Mobility to Higher Education for Vulnerable Immigrants in France, Switzerland and Canada. European Journal of Higher Education, 7 (1). pp. 29-42.

Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Griga, Dorit and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian. (2016) How Do Second-Generation Immigrant Students Access Higher Education? The Importance of Vocational Routes to Higher Education in Switzerland, France and Germany. Swiss Journal of Sociology, 42 (2). pp. 245-263.

Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra. (2014) Pathways to higher education in France and Switzerland : Do vocational tracks facilitate access to higher education for immigrant students? In: Higher education in societies : a multi scale perspective. Rotterdam, pp. 149-169.

R

Reisel, Liza and Hegna, Kristinn and Imdorf, Christian. (2015) Gender segregation in vocational education: Introduction. Comparative social research, 31. pp. 1-22.

S

Seibert, Holger and Hupka-Brunner, Sandra and Imdorf, Christian. (2009) Wie Ausbildungssysteme Chancen verteilen : Berufsbildungschancen und ethnische Herkunft in Deutschland und der Schweiz unter Berücksichtigung des regionalen Verhältnisses von betrieblichen und schulischen Ausbildungen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 61, H. 4, S. 595–620.

W

Wohlgemuth, Karin and Schoch, Aline and Imdorf, Christian. (2017) Transitions sexuées de l’école à l’enseignement post-obligatoire en Suisse. In: Ecole des filles, école des femmes. L'institution scolaire face aux parcours, normes et rôles professionnels sexué. Louvain-la-Neuve, pp. 43-56.

Wohlgemuth, Karin. Schule oder Berufsbildung? : Übergänge in die nachobligatorische Bildung aus subjektiver und geschlechtsspezifischer Sicht in der Schweiz. 2015, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences.

This list was generated on Tue Apr 16 03:56:03 2024 CEST.