edoc

How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions

Imdorf, Christian and Sacchi, Stefan and Wohlgemuth, Karin and Cortesi, Sasha and Schoch, Aline. (2014) How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology, 40 (2). pp. 551-572.

[img] PDF - Published Version
716Kb

Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A6243455

Downloads: Statistics Overview

Abstract

The paper asks how cantonal education systems in Switzerland promote gender-typed school-to-work transitions and gender segregation at work. Data from the Swiss TREE youth panel study is used to analyse the impact of cantonal pro vision of vocational education and training (VET) on gender-typical educational trajectories. The findings show that education systems with higher VET rates have higher allocations of men in gender-(male-)typical occupational careers. The paper concludes that the pronounced and persistent gender segregation on the Swiss labor market is partly due to a prominent VET system, which urges early gender-typed occupational career decisions. L'article examine comment les systèmes éducatifs cantonaux en Suisse génère nt des parcours sexués de l’école à l’emploi et une ségrégation sexuelle du travail. L’étude longitudinale sur la jeunesse TREE est utilisée pour analyser l’influence de l'offre cantonale de formation professionnelle sur les trajectoires de formation sexuées. Les résultats montrent que les hommes font plus souvent une carrière professionnelle typiquement masculine dans les cantons ayant un taux de formation professionnelle élevé. L'article conclut que la ségrégation sexuelle prononcée et persistante sur le marché suisse du travail est en partie due à un système de formation professionnelle prédominant, lequel encourage des choix professionnels sexués précoces. In diesem Aufsatz wird unt ersucht, wie kantonale Bildungssysteme in der Schweiz geschlechtertypische Bildungsverläufe und Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt bestärken. Dazu wird die Bedeutung des kantonalen Berufsbildungsangebots für geschlechtertypische Bildungsverläufe mit Daten des Schweizer Jugendpanels TREE geprüft. Die Resultate zeigen, dass Männer in Kantonen mit hoher Berufsbildungsquote besonders häufig männertypische Ausbildungen durchlaufen. Der Beitrag kommt zum Schluss, dass die ausgeprägte und anhaltende Geschlechtersegregation auf dem Schweizer Arbeitsmarkt durch ein prominentes Berufsbildungssystem mitbedingt ist, das frühe geschlechtertypische Berufsentscheide fördert.
Faculties and Departments:04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Ehemalige Einheiten Gesellschaftswissenschaften > Bildungssoziologie (Imdorf)
04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Fachbereich Soziologie > Sozialforschung und Methodologie (Bergman)
UniBasel Contributors:Imdorf, Christian and Sacchi, Stefan and Wohlgemuth, Karin and Cortesi, Sasha and Schoch, Aline
Item Type:Article, refereed
Article Subtype:Research Article
Publisher:Seismo
ISSN:0379-3664
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
Language:English
edoc DOI:
Last Modified:04 Jan 2017 11:17
Deposited On:15 Aug 2014 07:16

Repository Staff Only: item control page